Pečovatelská služba, §40 - Pečovatelská služba
Území, na kterém je služba poskytována
Terénní / Ambulantní: Jablonné v Podještědí
Komu je služba určena
- Osoby s jiným zdravotním postižením
- rodiny s dítětem, jejichž sociální situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby
- osoby s chronickým onemocněním
- senioři (snížená soběstačnost z důvodu věku)
Věkové skupiny
- 27-64 let
- 65-80 let
- Nad 80 let
Kontaktní údaje na službu
- Identifikátor sociální služby: 2838544
- Druh služby: §40 - Pečovatelská služba
- Adresa: Zdislavy z Lemberka 37,47125 Jablonné v Podještědí
- Telefon: 487 762 292
- E-mail: dpsjablonne@seznam.cz
- Web: www.jablonnevp.cz
Popis sociální služby
1. Komu je služba určena
Cílovou skupinou pečovatelské služby jsou obecně osoby se sníženou soběstačností, které potřebují pomoc a podporu při zabezpečení životních potřeb. Péči poskytujeme zejména seniorům, osobám s chronickým onemocněním a také osobám se zdravotním postižením. Převládající skupinou jsou senioři.
Skupiny uživatelů jsou děleny takto:
-
Mladí dospělí (19 – 26 let)
-
Dospělí (27 - 64 let)
-
Mladší senioři (65 – 80 let)
-
Starší senioři (nad 80 let)
2. Smysl, poslání a cíl služby
Posláním pečovatelské služby je uspokojovat potřeby našich uživatelů tak, aby mohli co nejdéle žít v jejich přirozeném prostředí, to znamená doma mezi blízkými a podporovat jejich soběstačnost a vlastní životní styl. Společně tak předcházíme sociálnímu vyloučení, pomáháme při uplatňování práv a při vyřizování osobních záležitostí. Možnosti uživatelů jsou sníženy převážně v oblastech osobní péče a péče o domácnost.
Cílem služby je poskytovat takovou podporu, která napomáhá uživateli zachovat si v maximální možné míře dosavadní způsob života, a umožnit mu tak prožití důstojného a plnohodnotného života v jeho přirozeném prostředí.
-
Podporovat uživatele v zachování jejich způsobu života ve vlastních domácnostech
-
Napomáhat příjemcům služby k udržení soběstačnosti, aby mohli co nejdéle žít v přirozeném prostředí
-
Zajišťovat maximálně aktivní život s ohledem na zdravotní stav
Dále se řídíme těmito pravidly:
-
respektovat soukromí a samostatnost uživatelů služeb – každý uživatel je individualita, která je zvyklá na určitý okruh osob, které se kolem ní pohybují. V rámci komunikace s uživatelem zjišťujeme, jak moc smíme do jeho soukromí zasáhnout, aby mu to nebylo nepříjemné. Usilujeme o zvýšení samostatnosti uživatelů, snažíme se vést je k tomu, že jsou schopni určité činnosti zvládat sami, popřípadě s pomocí pečovatelky.
-
spokojenost samotných uživatelů a jejich blízkých – pokud budou uživatelé spokojeni s poskytováním služeb, udrží si svůj současný životní standard, služba by měla život každého posunout na lepší úroveň. Předpokládá se blízká spolupráce s rodinou uživatele, sociální služba do jisté míry nahrazuje péči rodiny a tím rodině ulehčuje. Blízcí si mohou být jistí, že bude o uživatele postaráno – v rozsahu smlouvy uzavřené s uživatelem.
-
zachovat kontakt s rodinou, blízkými a komunitami – při poskytování služby by rodina, ani blízcí neměli být vyloučeni z dění kolem konkrétního uživatele. Služba by měla uživateli a rodině pomoci, odlehčit, nikoliv omezit.
-
zapojit uživatele do veřejného dění mimo jejich domovy – zprostředkovávat uživateli kontakt s veřejností, veřejným děním. Buď přímo fyzicky, nebo prostřednictvím informací – tištěných, ústně předaných.
-
při poskytování služby zohledňovat návyky uživatelů – snažíme se přizpůsobit návykům uživatele, nic nezakazujeme, pouze doporučujeme. Není možné měnit návyky, které má uživatel zažité několik let.
-
zprostředkovat služby mimo jejich domovy – zařizujeme návštěvy kadeřnice, pedikúry (i v bytě), právní služby, individuální doprava,…
-
zajistit takové služby, aby mohli uživatelé žít v domácím prostředí
-
při zhoršení zdravotního stavu překlenout toto období, aby nemuseli být hospitalizováni – při zjištění, nebo nahlášení zhoršení zdravotního stavu zjišťujeme příčinu a následně, vyžaduje-li to zdravotní stav uživatele a pokud si to uživatel vyžádá, zajistíme odvoz k lékaři, popřípadě se lékař dostaví k uživateli sám. O zhoršení zdravotního stavu, o zdravotních komplikacích informujeme rodinu.
-
napomáhat uživatelům udržet nebo rozvíjet jejich soběstačnost – podporujeme uživatele v tom, aby v průběhu poskytování služeb zůstala zachována jejich soběstačnost, aby zvládali běžné úkony jako doposud, popřípadě jim být nápomocni v tom, aby se naučili a zažili zvládat těchto úkonů více.
-
zapůjčovat kompenzační pomůcky, které napomáhají jejich soběstačnosti – zapůjčujeme kompenzační pomůcky, které uživatelům usnadňují např. pohyb. Příkladem může být nákupní vozík, díky kterému uživatel neztratí kontakt s vnějším prostředí, protože si s podporou vozíku dokáže dojít sám nakoupit, je si jistější, než třeba s hůlkou nebo berlemi.
3. Nabízené činnosti
-
základní sociální poradenství (informace o možnosti využití sociálních dávek, odkazování a pomoc při vyhledávání jiných potřebných služeb a zařízení, poradenství v péči o klienta)
-
pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu (pomoc a podpora při podávání jídla a pití, pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek, pomoc při prostorové orientaci a při samostatném pohybu ve vnitřním prostoru, pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík)
-
pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu (pomoc při úkonech osobní hygieny, pomoc při základní péči o vlasy a nehty, pomoc při použití WC, koupel ve Středisku osobní hygieny)
-
poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy (pomoc při prípravě jídla a pití, příprava a podání jídla a pití)
-
pomoc při zajištění chodu domácnosti (běžný úklid a údržba domácnosti, pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti (sezónní úklid, donáška vody, topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva, údržba topných zařízení; běžné nákupy a pochůzky (do 6kg), velký nákup (např. týdenní, nákup ošacení a nezbytného vybavení domácnosti (nad 6 kč)); praní a žehlení ložního prádla, popřípadě jeho drobné opravy, praní a žehlení osobního prádla, popřípadě jeho drobné opravy)
-
zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (doprovázení dětí do školy, školského zařízení, k lékaři a doprovázení zpět; doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, k lékaři, na vyšetření, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět; doprovázení na kulturní, zájmové a vzdělávací akce
4. Specifika služby
Pečovatelská služba v Jablonném v Podještědí vznikla v roce 2001, kdy byl otevřen Dům s pečovatelskou službou, kde je zázemí pečovatelské služby. Zřizovatelem je Město Jablonné v Podještědí, jsme jeho organizační složkou. Pečovatelská služba je poskytována v DPS, ve městě a v přilehlých obcích – Lvová, Kněžice, Petrovice, Heřmanice a Postřelná.
Pečovatelská služba v Jablonném v Podještědí poskytuje ambulantní a terénní služby občanům.
Informace o sociální službě
-
druh: pečovatelská služba
-
forma: ambulantní / terénní
-
kapacita: terénní: 3 – jedná se o maximální okamžitou kapacitu
ambulantní: 1 – jedná se o maximální okamžitou kapacitu. Jde o počet klientů, kteří mohou být v jeden okamžik obslouženi ve
Středisku osobní hygieny.
-
pracovní doba: Po – Pá: 6:00 – 14:30
V odpoledních hodinách, o víkendech a svátcích poskytujeme služby po domluvě s uživatelem nebo rodinou.
-
zázemí PS: Zdislavy z Lemberka 37, 471 25 Jablonné v Podještědí
Informovanost
-
v „Katalogu sociálních služeb“
-
webové stránky města
-
informační články v místním zpravodaji
-
letáky, které jsou vyvěšeny v informačním středisku a u lékařů
osobní kontakt v sídle služby: Zdislavy z Lemberka 37, 471 25 Jablonné v Podještědí
telefonicky: 487 762 292
e-mailem: dpsjablonne@seznam.cz
- v případě zájmu poskytneme podrobnější informace o poskytované službě
Časový rozsah poskytování služeb
-
Terénní
-
Pátek : 06:00-18:00 - . Sobota : 08:00-09:00 - O víkendech a svátcích poskytujeme služby po domluvě s klientem a rodinou. Neděle : 08:00-09:00 Čtvrtek : 06:00-18:00 Pondělí : 06:00-18:00 - Služba je poskytována ve všední dny od 06:00 do 14:30. Od 14:30 do 18:00 je poskytována po dohodě s klienty a rodinou. Úterý : 06:00-18:00 Středa : 06:00-18:00
-
-
Ambulantní
-
Pátek : 06:00-14:30 Pondělí : 06:00-14:30 Úterý : 06:00-14:30 Středa : 06:00-14:30 Čtvrtek : 06:00-14:30
-
Úhrada za služby
PLACENÁ SLUŽBAFakultativní činnost
ANODovoz nebo donáška jídla - DPS a město (18 kč úkon), DPS a město dvojice (14 kč úkon), obce (20 kč úkon), obce dvojice (16 kč úkon)
Zapůjčení jídlonosiče (25 kč/kus/měsíc)
Administrativní úkon (30 kč/úkon)
Jídelní lístek při odebírání obědů (3 kč/ks)
Jednoduchý ošetřovatelský úkon - měření KT, teploty, mazání DK (10 kč/úkon)
Prášek na praní a aviváž (5 kč/kg/souprava)
Dohled nad uživatelem v domácnosti (100 kč/hod.)
Příprava klienta k převozu do nemocnice, na vyšetření (15 kč/úkon)
Použití vysavače PS (10 kč/úkon)
Drobné opravy v domácnosti klienta (20 kč/úkon)
Zapůjčení kompenzační pomůcky (dle ceníku)
Architektonická bezbariérovost
ANONázev poskytovatele
Město Jablonné v Podještědí
IČ poskytovatele
00260576
Kontaktní údaje na poskytovatele
- Adresa: náměstí Míru 22,47125 Jablonné v Podještědí
- Telefon: 487829963
- E-mail: rydl@jvpmesto.cz
- Web: www.jablonnevp.cz