Domovy pro osoby se zdravotním postižením, §48 - Domovy pro osoby se zdravotním postižením

Území, na kterém je služba poskytována

Pobytová: Frýdlant, Jablonec nad Nisou, Jilemnice, Liberec, Nový Bor, Semily, Tanvald, Turnov, Česká Lípa, Železný Brod, Jablonec nad Nisou, Jablonec nad Nisou, Liberecký kraj

Komu je služba určena

  • osoby s kombinovaným postižením
  • osoby se zdravotním postižením
  • osoby s tělesným postižením
  • rodiny s dítětem s jiným postižením
  • osoby s poruchou autistického spektra
  • osoby s mentálním postižením

Věkové skupiny

  • 6-14 let
  • 15-17 let
  • 18-26 let
  • 27-64 let
  • 65-80 let

Kontaktní údaje na službu

  • Identifikátor sociální služby: 1347706
  • Druh služby: §48 - Domovy pro osoby se zdravotním postižením
  • Adresa: U Balvanu 4117,46601 Jablonec nad Nisou
  • Telefon: 720254324
  • E-mail: pilna@dcjbc.cz
  • Web: dcjbc.cz

Další adresy služby

  • Adresa: U Balvanu 4117,46601 Jablonec nad Nisou
  • Adresa: Erbenova 11,46602 Jablonec nad Nisou
  • Adresa: Lesní 3076,46601 Jablonec nad Nisou

Popis sociální služby

1. Komu je služba určena

Cílová skupina

osoby s kombinovaným postižením
osoby s mentálním postižením

Věková kategorie klientů:
starší děti (11 – 15 let)
dorost (16 – 18 let)
mladí dospělí (19 – 26 let)
dospělí (27 – 64 let)
mladší senioři (65 – 80 let)

2. Smysl, poslání a cíl služby

V Domově v Lesní ulici momentálně žije 12 uživatelek ve dvou domácnostech, mají k dispozici jednolůžkové a dvoulůžkové pokoje. Péče je plánována individuálně, s ohledem na jejich potřeby. Uživatelky potřebují nízkou až střední míru podpory, proto je služba postavená tak, aby byly co nejvíce podporovány k samostatnosti s ohledem na možnost odchodu do jiného typu služby, např. chráněné bydlení.

V původním Domově v Erbenově ulici v žije 24 uživatelek s potřebou střední až vysoké míry podpory, spojenou s poruchami chování.

Uživatelky žijí ve dvou patrech budovy v jednolůžkových až třílůžkových pokojích. Se zvyšujícím se věkem klientek došlo ke zhoršení mobility, klientky využívají podpůrných pomůcek.

Posláním naší sociální služby je podpora lidí s mentálním postižením v dospělém věku dle jejich individuálních schopností, tak, aby dosáhli maximální možné míry nezávislosti. Umožňujeme dospělým lidem s mentálním postižením způsob života srovnatelný s jejich vrstevníky.

V současné době poskytujeme podporu lidem s mentálním postižením s omezenou schopností zajistit osobní péči v těchto oblastech života - sebeobsluha, nákup potravin a vaření, péče o domácnost, čerpání veřejných služeb, doprovod mimo zařízení, získání a udržení práce, kontakt s komunitou a rodinou, uplatňování práv a nároků. Aktivity obohacujeme o podněty, které vycházejí z inndividuálních potřeb jednotlivcýh klientů.

Cílem naší služby je vytvořit klientům zázemí, které se bude co nejvíce blížit životu ostatní populace a zároveň bude naplňovat jejich potřebu jistoty a bezpečí domova.  Více než polovina klientů nemá žádnou vazbu na svou rodinu. Vytvářet laskavé a příjemné prostředí. Podporovat jejich sebevědomí, rozvíjet samostatnost ve všech oblastech jejich života. Průběh dne co nejvíce přibližovat činnostem lidí v běžném životě – pracovní činnosti, zábava, odpočinek dle chuti (aktivní nebo pasivní), péče o domácnost, udržování sociálních vazeb a využívání nabídky služeb v komunitě.

Kapacita

Domov Erbenova 24 osob, Domov Lesní 12 osob.

 

Ubytovací služba plánuje poskytování služby v návaznosti na rozvojový plán a strukturovanou posloupnost. Plánované cíle jsou pravidelně vyhodnocovány. Na plánované cíle navazují konkrétní postupy, vnitřní pravidla, směrnice, které jsou zaváděny do praxe.

Organizace má zavedený systém individuálního plánování. Každý uživatel služby individuálně plánuje se svým klíčovým pracovníkem. Služba je poskytována jak v prostorech klíčové domácnosti, tak v komunitě při naplňování osobních cílů klienta. Poskytujeme komplexní péči dle osobní potřeby klienta. Asistujeme při každodenních činnostech. U klientů se sníženou mobilitou používáme podpůrných prostředků, chodítko, invalidní vozík, závěsné zvedací zařízení, schodolez, sprchovou vanu pro imobilní osoby. Úzce spolupracujeme se subjekty, které zajišťují návazné služby, a tím rozšiřují aktivity klientů během dne. Využíváme veřejných služeb v komunitě. Pokud klient není schopen návštěvy služby v komunitě, je mu poskytnuta dodavatelsky přímo v prostoru domácnosti. 

Oba domovy jsou vzájemně prostupné. V Domově Lesní bydlí klienti s nižší a střední mírou podpory. Jsou motivováni k postupnému snižování závislosti na službě, s vizí možného osamostatnění a přechodu do služby chráněného či podporovaného bydlení. Naopak v Domově Erbenova je možno umístit klienta v případě zhoršní zdravotního stavu.

Poskytujeme možnost pracovního uplatnění v našem zařízení v návaznosti na spolupráci s agenturou pro podporované zaměstnávání a ve spolupráci s veřejným opatrovníkem. Plánujeme zkvalitnění poskytovaných služeb v novém a moderním prostředí, s týmem odborně vzdělaných pracovníků v sociálních službách. Komplexní péči rožšíříme prostřednictvím moderních technologiií v mobilizaci osob s tělesným handikepem.

Nabídneme možnost volby trávení denního programu v prostorech nového objektu Domova Erbenova.

Plánování služby jako proces, kontakt, dialog, ve kterém se potkává uživatel a klíčový pracovník jako zástupce sociální služby. Postavení spolupráce s uživatelem naší služby na partnerství, respektování individuálních potřeb, ochraně práv a důstojnosti, nezávislosti a nesetrvávání uživatele v nepříznivé situaci.

Mapováním nezbytné míry podpory aktualizovat individuální plánování klienta v souladu s jeho osobním přáním. Plánovat  podporu tak, aby postupně docházelo ke snižování závislosti klienta na službě a byla zvyšována jeho samostatnost. Hledat postupy k řešení rizikových situací. Vhodně motivovat a posilovat klienta při naplňování individuálního plánu.

S návaznými službami spolupracujeme v souladu s nabídkou, přáním a potřebami uživatele.

Poskytujeme podporu při využíváni veřejných služeb v komunitě. Asitujeme při osobní návštěvě  klienta v komunitě. Klientům, kteří jsou nemohou službu navštívit, zajistíme dodavetelsky kontakt přímo na domácnosti.  Upevňujeme a zpřístupňujeme kontakt uživatelů s rodinou, opatrovníky, přáteli, ostatními vrstevníky. Podporujeme uživatele při komunikaci formou poštovního, telefonického, internetovného či osobního kontaktu. Vytváříme příležitosti pro vzájemné setkávání. Uživatel sám rozhoduje o vztazích, kontaktech s ostatními osobami. Zajišťujeme asistované návštěvy v rodině klienta, pokud klient potřebuje tuto podporu. Klienti se mohou setkávat s návštěvami přímo v prostoru domácnosti, pokoje.

Organizace spolupracuje s místními institucemi v rámci komunitního plánování, se sponzory, dobrovolníky.

Veřejné služby dostupné v komunitě: restaurace, cukrárny, nákupní centra, obchody, kadeřník, kosmetika, pedikúra, masáž, kino, divadlo, Eurocentrum, knihovna, městská hala, plavecký bazén, sokolovna, solná jeskyně, canisterapie, Spolkový dům, úřady, ordinace ošetřujících lékařů, zdravotnická zařízení, věřejná doprava, církevní sbory.

Uživatelé využívají veřejné služby na základě mapování potřebné podpory, samostatně či s asistetem. Snižování závislosti v oblasti volného pohybu je součástí individuálního plánování uživatele. Spektrum využívaných služeb je aktualizováno na základě osobních potřeb uživatelů služby.

Ubytovací služba poskytuje podporu osobám, které se ocitli v nepříznivé sociální situaci s potřebou podpory v každodenních činostech pro zabezpečení osobních životních potřeb. Na základě mapování přání uživatele a mapování podpory vyzváříme individuální plán, je podkladem pro poskytování naší sociální služby. Respektujeme osobnost uživatele s jeho rituály a návyky, s kterými přichází z domáccího prostředí. Hledáme optimální cestu k naplnění těchto osobních potřeb v kontextu možností naší služby.

Úkony poskytované v naší sociální službě rozšiřujeme veřejnými službami v komunitě. Uživatelé jsou podporováni v čerpání přímo v komunitě, případně je služba poskytnuta dodavatelsky na domácnosti uživatele. Veřejné služby nenahrazují naši službu, rozšiřují ji v setkávání uživatelů s komunitou.

Zdravotní péče včetně rehabilitace je zajišťována terénní pečovatelskou službou na základě poukazů ošerřujícího lékaře. Uživatelé jsou podporováni v návštěvách zdravotnických zařízení. Péče o zdraví na domácnostech je poskytována v rozsahu domácí péče.

Poskytovaná podpora na jednotlivých domácnostech je "ušita na míru" jednotlivým klientům. Klienti mají možnost rozhodování při plánování režimu dne, jídelníčku, osobních nákupů, aktivit ve volném čase. Asistenti uživatele podporují a motivují při sdělování osobních potřeb, které jsou podkladem individuálního plánu uživatele.

Zprostředkováním kontaktu s rodinou, přáteli, vrstevníky, dobrovolníky podporujeme společenské setkávání, upevňování osobních vztahů.

Naše sociální služba je dostupná pro všechny uživatele. Dostupnost je zajištěna spoluprací, plánováním, vyjedáváním zřizovatele, magistrátu města a uživatel sociálních služeb. Na základě tohoto propojení lze získat budoucí podobu sociální služby a jednotlivé realizační kroky.

Služba je plánována mapováním potřeb uživatelů služeb.Cílem je vytvoření podnětné zázemí, které bude uživatele služby podporovat k sociálnímu začlenění, které vede ke zkvalitnění každodenního života v komunitě.

Lidi s mentálním postižením podporujeme k aktivnímu životu, který by se měl co nejvíce přiblížit životu vrstevníka v komunitě.

Klienti mají možnost v pracovní dny navštěvovat ambulantní službu centra denních služeb, kam dochází "do práce". Pokud CDS nenavštěvují, zůstávají na domácnosti. Zde jsou podporováni dle individuálních schopností a přání vhodnými aktivitami, které vedou k naplňování našeho poslání, tj. co nejvíce se přiblížit životu vrstevníka v komunitě, se zohledněním individuálních možností klienta.

Po návratu z ambulantní služby aktivně prožívají svůj volný čas na domácnosti, pokoji či při aktivitě mimo službu. Náplň dne vychází také z běžných činností, které souvisí s fungováním domácnosti.

Během víkendu a svátku zůstávají v ubytovací službě.Čas věnují aktivnímu odpočinku. Zapojují se s podporou do běžných činností na domácnosti, chodí na vycházku, jezdí na výlety, chodí do restaurací, do divadla, na společenskou zábavu s přáteli, případně odjíždí na návštěvu rodiny.

Poskytovaná služba je s klienty naplánována na základě jejích přání a schopností.

 

3. Nabízené činnosti

Poskytovatel se zavazuje poskytovat Uživateli tyto základní činnosti:

a)         pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,

b)  pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,

c)         výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,

d)         zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,

e)         sociálně terapeutické činnosti,

f)         pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí,

případně jakékoli jiné činnosti, které se v budoucnu stanou obsahem pobytové služby ve smyslu ust. § 49 odst. 1, 2 Zákona.

2/         Činnosti a úkony péče budou Uživateli poskytovány podle jeho potřeb, schopností a zdravotního stavu. Bližší vymezení poskytovaných činností bude stanoveno v individuálním plánu služby s Uživatelem, který bude zpracován s přihlédnutím k posouzení stupně závislosti uživatele ve smyslu příslušných ustanovení Zákona, ve lhůtě 3 měsíců ode dne uzavření této smlouvy. Poskytovatel není povinen poskytovat Uživateli úkony péče, které zvládá uživatel samostatně. Poskytovaná péče sleduje za cíl snižování závislosti Uživatele na poskytované péči.

3/         Uživatel má vedle činností péče nárok na bezplatné poskytnutí základního sociálního poradenství o možnostech řešení nepříznivé sociální situace nebo jejího předcházení ve smyslu ust. § 37 odst. 2 Zákona.

4. Specifika služby

Časový rozsah poskytování služeb

  • Pobytová
    • Nepřetržitě
  •  

Úhrada za služby

PLACENÁ SLUŽBA

Za poskytování služeb v DOZP  hradí osoba úhradu za základní činnosti v rozsahu stanoveném Smlouvou o poskytování sociální služby, kterou uzavírá se zařízením při nástupu do sociální služby. Maximální výši úhrady stanový aktuální prováděcí právní předpis.

Uživatel je povinen zaplatit úhrady za poskytovanou péči, ubytování a stravování,  v cenách aktuálně platných v účtovaném období. Kopie ceníku úhrad aktuálního v době uzavření této smlouvy je příloho smlouvy a uživateli je předána při uzavření této smlouvy. 

Fakultativní činnost

ANO

1/         Poskytovatel může Uživateli nabídnout, poskytnout nebo zprostředkovat i další (nenárokové) služby mimo sociální službu uvedené ve Smlouvě (dále jen „fakultativní služby“), a to na požádání Uživatele.

2/         Fakultativní služby, jichž bude Uživatel dobrovolně účasten, hradí Uživatel poskytovateli v plné výši (např. vstupné, jízdné, účastnické poplatky).

Architektonická bezbariérovost

ANO

Domov Erbenova

Budova s centrálním schodištěm a prostornými chodbami neumožňující realizaci úpravy interiéru na uzavřené prostředí jednotlivých domácností a pokojů. K dispozici je mobilní zvedací zařízení. Budově chybí výtah.

Domov Lesní

Budova je částečně bezbariérová, s centrálním schodištěm.

Bezbariérový je vstup a prostory v suterému budovy, kde jsou dva jednolůžkové pokoje. Ostatní  prostorové podmínky jsou vyhovující pro mobilní uživatelé. 

 

Název poskytovatele

Domov a Centrum denních služeb Jablonec nad Nisou, příspěvková organizace

IČ poskytovatele

75070758

Kontaktní údaje na poskytovatele